4 мај, 2024
ПочетнаТЕХНОЛОГИЈАОткриен огромен прстен од галаксии: „Ова може да го промени нашето разбирање...

Откриен огромен прстен од галаксии: „Ова може да го промени нашето разбирање за универзумот“(ФОТО)

Научниците од Универзитетот во Централен Ланкашир во Англија открија гигантска структура во облик на прстен во вселената со дијаметар од 1,3 милијарди светлосни години. Астрономите го нарекоа Голем прстен, а се состои од галаксии и јата галаксии. Тие велат дека оваа формација е толку голема што претставува еден вид предизвик за нашето разбирање на универзумот.

И покрај нејзината големина, не е видлива со голо око. Имено, поради големата оддалеченост, на научниците им требало многу време и пресметки за да ги идентификуваат сите галаксии во рамките на Големиот прстен. Но, интересно е што според еден од клучните астрономски принципи, космолошкиот принцип, такви големи структури не би требало да постојат.

Космолошки принцип

Космолошкиот принцип или начело тврди дека универзумот е хомоген, односно дека просторната дистрибуција на материјата во универзумот е подеднакво распределена и изотропна кога се гледа во доволно голем размер. Иако ѕвездите, планетите и галаксиите ни се појавуваат како огромни маси на материја, во контекст на големината на универзумот тие се незначителни, а според космолошкиот принцип, во вселената всушност не би требало да се формираат многу поголеми наслаги на материја.

Треба да се напомене дека Големиот прстен не е првиот пример за прекршување на космолошкиот принцип, што укажува дека во игра се повеќе фактори отколку што сме свесни. Астрономот Роберт Маси, заменик-директор на Кралското астрономско друштво, верува дека се поголемите докази сугерираат дека таканаречената централна точка на астрономијата треба да се преиспита.

„Ако овие структури навистина постојат, ќе мораме да го преиспитаме прифатеното мислење за текот на еволуцијата на универзумот“

„Ова е седма голема структура откриена во универзумот што е во спротивност со идејата дека космосот е мазен и хомоген во најголеми размери. Ако овие структури навистина постојат, ќе мораме да го преиспитаме прифатеното мислење за еволуцијата на универзумот“, рече Маси, а пренесе Би-би-си.

Големиот прстен го пронашла Алексија Лопез, докторант на Универзитетот во Централен Ланкашир (UCLan), кој исто така го открила космичкиот џиновски лак – структура која се протега 3,3 милијарди светлосни години. Иако Големиот прстен изгледа кружен, тој има повеќе накалемена форма.

„Ова е малку надреално. Дојдов до овие откритија случајно, тие беа случајни наоди. Но, тоа е голема работа. Ниту една од овие две ултра големи структури не е лесно да се објасни со нашето сегашно разбирање за универзумот. Но, нивните карактеристични форми и космолошката близина сигурно ни кажува нешто важно – но што точно?” се прашува таа.

Ѕидот на Јужниот Пол, Кинескиот ѕид на Слоун…

Имено, и Големиот прстен и Големиот лак се наоѓаат релативно блиску еден до друг, во близина на соѕвездието Волар. Астрофизичарот Дон Полако од Универзитетот во Ворвик рече дека веројатноста тоа да се случи е многу мала и дека двата објекти би можеле да се поврзат за да формираат уште поголема структура.

Речиси е невозможно да се замисли каков било механизам кој би можел да ги произведе овие структури, па научниците претпоставуваат дека тие се реликвија од раниот универзум, каде што брановите од материјал со висока и мала густина биле „замрзнати“ во екстрагалактичкиот медиум.

Слични структури се откриени од други астрономи. На пример, Големиот ѕид на Слоун е долг околу 1,5 милијарди светлосни години, а ѕидот на Јужниот пол има дијаметар од 1,4 милијарди светлосни години. Најголемата ваква градба пронајдена досега е Големиот ѕид на Херкулес, кој се простира на околу 10 милијарди светлосни години.