11 мај, 2025
ПочетнаЕКОНОМИЈАЗападот се чуди што да прави со запленетите јахти на руските олигарси

Западот се чуди што да прави со запленетите јахти на руските олигарси

На почетокот на целосната војна во Украина, Западот воведе голем број санкции против правни лица и против олигарсите поврзани со Владимир Путин во обид да изврши притисок врз внатрешниот круг на рускиот претседател и да стави крај на непријателства, пишува „Financial Times“.

Откако снимката од блокираните ултра луксузни јахти, чија цена понекогаш надминува неколку стотици милиони долари, беше посочена како триумф на западните земји, а самиот британски министер за транспорт Грант Шапс, кој подоцна го предводеше Министерството за одбрана, ги предводеше операциите во Лондон.

Некои од олигарсите успеаја да ги „спасат“ своите јахти – на пример, Роман Абрамович ги испрати своите два суперлуксузни чамци, од кои едната има и систем за противвоздушна одбрана, во Турција и до ден денес не се запленети од властите.

Поминуваат месеци, војната сѐ уште е далеку од завршена, а трошоците за одржување на луксузните средства – јахти, куќи, приватни авиони и лимузини растат, се повеќе сѐ поставува прашањето што да се прави со замрзнатите средства на олигарсите. За Западот одлуката за овој случај ќе биде вистински тест за тоа како функционираат санкциите против Русија, истакнуваат и „FТ“.

Адвокатите на Русите погодени од санкциите ја нарекуваат заплената на имотот „модерно пиратство“. И тие водат правни битки за отстранување на санкциите.

Еден од примерите за главоболките предизвикани од замрзнатите средства на Русите е јахтата „Amadea“, блокирана од американските власти на Фиџи во 2022-ра година. Според податоците од регистарот, пловилото е на висина на кич – на него има клавир со педали од 24-каратно злато, базен со бина за диџејски забави итн. На бродот биле пронајдени цртежи од Микеланџело и јајце Фаберже, за кое подоцна било откриено дека е лажно.

Јахтата е префрлена од Фиџи во Сан Диего, а нејзиниот престој чини 9 милиони долари годишно, што го плаќаат американските власти. „FT“ забележува дека јахтите како што е „Amadea“ имаат високи трошоци за одржување – за престој во пристаништата, за периодично чистење на трупот и моторите, платите на персоналот што мора да се платат за да се одржи нивната вредност.

Чини 18 милиони евра за одржување на една од најголемите јахти во светот – сопственост на Андреј Мелниченко, која се наоѓа во пристаништето Трст. Адвокатите на Мелниченко коментираат дека тој не е сопственик на јахтата. Тоа е контролирано од фонд кој нема врска со него.

Сопственик на јахтата „Amadea“ е Сулејман Керимов, роден во Дагестан, чиј бизнис е поврзан со ископување злато. Оттогаш тој ги отфрли врските со режимот на Путин и побара да се укинат санкциите против него. Властите во САД се обидуваат да ја продадат јахтата за да не ги плаќаат трошоците за одржување. Но, тие се соочуваат со друг проблем – како да ја докажат сопственоста.

Сопственоста на јахтите често е управувана од фондови чија сопственост е тешко да се следи. Министерството за правда има многу докази дека „Amadea“ е во сопственост на Керимов, што укажува на трошоците што ги прави неговото семејство за одржување на јахтата и барањата за поправки што ги направиле неговите деца.

Во обид да ја спаси јахтата, во САД се појави уште еден руски олигарх – Едуард Кудајнатов, поранешниот шеф на „Роснефт“, кој изјави дека е сопственик на „Amadea“ и побара да ја однесе дома бидејќи нема санкции против него. Сагата околу јахтите во сопственост на Кудајнатов стана уште покомплицирана кога се појавија документи дека мистериозната „Шехерезада“ е негова, што, сепак, тој го негира.

„Шехерезада“ е една од најдолгите јахти во светот. Нејзината вредност се проценува на 700 милиони долари и моментално ја држат властите во Тоскана. Според организацијата на Алексеј Навални, чамецот е во сопственост на самиот Владимир Путин, наведувајќи дека екипажот е составен од агенти на ФСБ.

Постои и ризик од физички напади на овие јахти – чамецот на Александар Михеев, шефот на компанијата за оружје „Рособоронекспорт“, запленет во Шпанија, за малку ќе го потонел украински механичар кој бил дел од екипажот.

Властите во Лондон стравуваат дека јахтата „Phi“ заглавена на пристаништето Канари Варф може да создаде реална опасност за областа. На бродот има 60.000 литри дизел и доколку не успее системот за заштита од пожар, може да биде многу опасен за околината и во случај на пожар.

НАЈНОВИ ВЕСТИ

ХОРОСКОП