Кога станува збор за Google, повеќето луѓе прво ќе помислат на пребарувачот, Gmail, Android, навигациски мапи и бројни други добро познати производи на оваа компанија што ги користиме секојдневно. Оние кои не ја следат оваа компанија и сите проекти на кои работи, сигурно нема да го поврзат Google со автомобилската индустрија, но нивната улога во иднина би можела да биде – револуционерна.
Имено, овој технолошки гигант започна да развива технологија за автономно возење пред околу 15 години, а комбинацијата од раниот развој и големите инвестиции вроди со плод, па преку нивната компанија Waymo со години обезбедуваат услуга за роботакси во неколку американски држави. Како што пишувавме многу пати претходно, оваа услуга се покажа како фантастична, и покрај ретките проблеми, Waymo извршува дури 250 илјади платени возења секоја недела.
Нивните автономни автомобили досега поминале десетици милиони километри, а податоците на компанијата покажуваат дека нивната технологија, или Waymo Driver, како што ја нарекуваат – е најдобриот возач во светот. И покрај толку голем број поминати километри, роботаксиите не биле вклучени во сообраќајни несреќи со сериозни повреди или смртни случаи и генерално се покажале како исклучително сигурни, со неколку исклучоци.
Треба да се напомене дека компанијата нема свои автомобили, туку соработува со компании како што се Hyundai, Jaguar и кинескиот Zeekr, во чии возила ја инсталира својата технологија.
Сите овие автомобили, а Waymo управува со возен парк од околу 700 возила, се користат исклучиво како роботакси и нема можност некој да ги купи и да поседува автономен автомобил. Сепак, ова би можело да се промени во иднина, изјави извршниот директор на Alphabet (компанијата под покровителство во која се вклучени Google и Waymo, меѓу другите).
Зборувајќи со инвеститорите по објавувањето на најновите деловни резултати, Сундар Пичаи рече дека сите секогаш го прашуваат истото на вакви конференции и состаноци – кога нивните автономни автомобили ќе бидат достапни за купување или кога приватни лица ќе можат да ги поседуваат. Пичаи сè уште нема конкретен одговор на ова прашање, но не исклучува дека тоа би можело да се случи еден ден. Постои можност за лична сопственост во иднина, рече тој.
А цената?
Нешто такво би можело радикално да го промени автомобилскиот пазар бидејќи луѓето би можеле да купат автомобил што никогаш нема да мора да го возат во животот, но таквите возила ќе бидат контролирани исклучиво од компјутери. Јасно е дека ова нема да се случи наскоро бидејќи се потребни бројни регулаторни дозволи (автомобилите на Waymo можат да работат само на одредени пазари и ограничени делови од патот), но се чини дека пазарот полека, но сигурно се движи во таа насока.
Секако, бидејќи станува збор за технолошки екстремно напредни возила, јасно е дека поради нивната цена, тие првично ќе бидат резервирани само за оние со длабок џеб, но дека е можно да се направи попристапен автономен автомобил може да се види во примерот на кинескиот Baidu. Нивната дивизија за роботакси, Apollo Go, неодамна претстави нова генерација на својот роботакси, чија цена на производство е помала од 30.000 долари. Додека цената на производство на роботакси на Waymo не е позната, податоците на некои аналитичари покажуваат дека е околу 5 пати поголема.
Иако многу од денешните автомобили веќе имаат напредни опции за асистенција при возење, како што е Tesla, која помина долг пат со својот автопилот и FSD, возачите сепак треба да бидат внимателни и да ги држат рацете на воланот, додека Waymo не го прави тоа, бидејќи предното седиште пред воланот во нивната роботакси е целосно празно, а возилата се контролираат исклучиво од технологијата. Еден ден, можеби ќе имаме можност да поседуваме вакви автомобили и, додека компјутерот го контролира возилото, да спиеме, да читаме, да гледаме телевизија или едноставно да се релаксираме, без да размислуваме за сообраќајот.