Не е лесно да се избере половен автомобил со кој ќе бидеме задоволни и кој ќе ни служи долги години. Eксперт од компанијата Карвертикал, која собира и обработува податоци за автомобили, открива што не треба да игнорирате кога купувате возило.
Има значително повеќе купувачи на половни автомобили – и оние кои се увезени, од европска земја, и оние кои својот работен век го отслужиле во Македонија – отколку оние кои посегнуваат по нови автомобили. Разбирливо, бидејќи стандардот дозволува само малцинство да инвестира во нов автомобил, а уделот на возачи кои со купување на поново користено возило се обидуваат да избегнат нагло пад на вредноста, се зголемува, најзабележително во првите години од „животот“ на автомобилот. Сепак, изборот на квалитетен користен автомобил за парите што ги имате е сè само не лесно.
Каде да барате, што да барате? Дали е подобро да се купи понов автомобил со поголема километража или постар со помала километража? Дали треба да се избегнуваат дизели на пазарот на половни возила – со оглед на претстојните регулативи на ЕУ – или добро сочуваните автомобили со дизел мотори се стока што заслужува внимание токму поради новите регулативи? Има многу прашања, уште повеќе дилеми, а за да се разјаснат некои од нив, даде автомобилски експерт и шеф за комуникации во “Карвертикал”. Тој потврди дека побарувачката за половни автомобили често ги диктира цените. Бидејќи на почетокот на пролетта благо се зголемува побарувачката за половни автомобили, некако се зголемуваат и цените.
-Вообичаено препорачуваме да барате половни автомобили во вонсезона – почетокот на летото или втората половина на есента може да биде добро време да барате поевтини автомобили. Септември, на пример, е доста активен, многу луѓе бараат нов половен автомобил во септември.
Зимата може да биде проблематична бидејќи може да биде непријатно да го прегледате автомобилот на дожд или снег. Исто така, автомобилите опремени со зимски гуми може да бидат побучни, а тоа може да прикрие некои од сомнителните звуци што доаѓаат од моторот, погонскиот склоп или суспензијата. Сепак, може да биде добра идеја да барате користен автомобил во секое време. Повеќе се работи за наоѓање најдобра вредност за парите, а времето има релативно мало влијание на тоа – откри експертот.
Возачите во Македонија бараат возила и од економична и од премиум класа. Сепак, тие најмногу гледаат на автомобили со дизел мотор, главно хечбек. Повеќе се заинтересирани за автомобили опремени со рачен менувач. Исто така, во просек, тие сметаат на дизел автомобили со околу 130.000 километри, или автомобили на бензин со 80.000 километри. Дали ова значи дека треба да бегате од автомобили кои поминале значително повеќе километри?
-Не сакаме да создаваме идеја дека е подобро да се избегнуваат возила со повеќе од, да речеме, 300.000 километри на километражата. Важен е квалитетот на користениот автомобил и начинот на кој се одржувал. Ако историјата покажува постојано зголемување на километражата и автомобилот е правилно сервисиран, не би требало да има поголеми проблеми со таков автомобил. Меѓутоа, ако километражата е намалена (измама на километражата), подобро е да се избегне или многу внимателно да се прегледа автомобилот. На таквите автомобили треба да се замени ременот или синџирот на моторот, да се смени маслото и темелно да се сервисира, бидејќи обично нема информации кога е извршено такво сервисирање – предупредува експертот.
Доверливоста на автомобилот зависи и од одредени фактори, како што се типот на гориво, годината на производство или дури и брендот на производителот. Постојат исклучоци како старите (или дури и класичните) автомобили Мерцедес-Бенц кои надминуваат 400.000 километри и сè уште можат да влечат како коњ. Сепак, подобро е да се земе предвид автомобил со 300.000 километри ако има обемни документирани историски записи (или физички документи, ако не се дигитализирани). Без историски доказ за сопственост, таков автомобил би можел да биде дупка низ која само ќе протекуваат пари. Има возила кои можат да поминат 200.000 километри за неколку години. Поновите премиум дизел модели се исклучително погодни за подолги патувања, па затоа е важно километражата најмногу да се прави на автопати, а не во сообраќај.
Тогаш, колку е староста на автомобилот што се препорачува за купување, кога станува збор за користено возило? „Убавата зона“ за купување половен автомобил е кога тој е стар помеѓу 3 и 5 години. Тогаш возилото веќе во голема мера ќе биде амортизирано и не би требало толку брзо да амортизира во следните 3-5 години. „Автомобил стар над 15 години треба темелно да се прегледа – избегнувајте го или купете го по пониска цена ако има историски докази за сериозна штета. Сепак, многу старите возила имаат тенденција да бидат супер достапни и понекогаш се купуваат за да се користат додека не започнат да се распаѓаат. Секогаш експресно ги советуваме возачите да ја истражуваат историјата на таквите автомобили бидејќи секоја информација што покажува дека безбедноста може да биде загрозена е сигнал до купувачите дека треба да бараат алтернативни понуди“, вели тој.
Со оглед на промените во законодавството на ЕУ, тенденцијата да се заменат автомобилите на бензин и дизел на патиштата со електрични низ годините, потребно е да се запраша дали е препорачливо да се купи автомобил со дизел или бензин кој денес е стар неколку години. М. Бузелис верува дека автомобилите со дизел или бензин се прилично рационален избор за повеќето возачи. Нивната просечна пазарна вредност е прифатлива во споредба со електрифицираните или целосно електричните возила, додека нивните карактеристики или способности во однос на опсегот, просторноста или практичноста се далеку подобри во споредба со електричните возила. Луѓето се уште не се убедени дека треба да се префрлат на електрични возила бидејќи има инфраструктурни проблеми во густо населените места, каде што возачите немаат свои полначи или не можат да ги полнат автомобилите на работа. Но, покрај цената, староста, возењето, километрите на километражата, купувачите на половни автомобили треба да обрнат посебно внимание и на некои други детали за да избегнат измами – дали се работи за промена на километражата или за криење на лошата состојба на возилото.
-Ако цената на автомобилот што се продава е пониска од просечната пазарна цена на тој модел, треба да биде барем малку сомнително зошто е тоа така. Ако продавачот не е пријателски настроен, можеби е подобро да се избегне таков автомобил. Секогаш препорачуваме историја на прелистување онлајн бидејќи има меѓународни записи достапни од 35 земји. Купувачот треба да побара објаснување за какви било сомнителни историски записи со цел да се решат какви било неусогласени информации помеѓу купувачот и продавачот. Автомобилите со измама на километражата е подобро да се избегнуваат првенствено затоа што ќе бидат премногу тешки за продажба во иднина и може да предизвикаат проблеми со сопственоста и одржувањето, додека возилата со премногу различни сопственици или евиденција на штета може да се преговараат пред купувањето – објаснува експертот и продолжува:
Сите возила треба да се тестираат најмалку 10-20 километри пред купувањето. Палењето на ладен и топол мотор може да открие некои дефекти или проблеми, па затоа е секогаш добра идеја да започнете со проверка на автомобилот пред да почне да се загрева. За да одредите дали автомобилот е претходно загреан, само држете ја раката до издувниот систем во моторниот простор. Исто така, кога од прва рака ќе видите како функционираат погонската лента и суспензијата под поголеми оптоварувања или во различни услови, може да се откријат други проблеми и да се наметнат (оправдани) сомнежи. Сепак, дури и ако автомобилот вози добро и има чиста историја, подобро е да го однесете возилото на преглед во сервис за поправка со добра репутација. Тие обично не можат да си дозволат да направат грешка при проверка на состојбата на автомобилот.