Одредбите што ѝ дозволуваат на Велика Британија да продава производи што содржат делови од Европската унија (ЕУ) на Канада без царина истече во понеделникот (1-ви април), откако двете земји не постигнаа договор за продолжување на договорот.
Иако британските владини претставници се обидоа да го минимизираат влијанието врз домашната индустрија, особено врз производителите на автомобили, еден критичар ја опиша ситуацијата како „незгодна“ за Британија по Брегзит, бидејќи земјата не успеа да постигне договор со близок сојузник.
Создавањето поблиски трговски врски со земји надвор од ЕУ беше промовирано од поддржувачите на Брегзит, вклучително и премиерот Риши Сунак, како клучна придобивка од напуштањето на блокот. Но, досега Британија има потпишано само нови билатерални договори за слободна трговија со Австралија и Нов Зеланд, а тие договори беа критикувани и од пратениците и од земјоделците.
Неуспехот да се обезбеди продолжување на таканаречените одредби за правила за потекло со Канада, дури и по неодамнешните разговори меѓу секретарот за трговија на Обединетото Кралство Кеми Баденох и нејзината канадска колешка Мери Нг на маргините на конференцијата на Светската трговска организација (СТО) во Абу Даби во од крајот на февруари, нагласува колку ќе биде тешко за Лондон да ја зајакне својата трговија без царина со пазарите кои не се членки на ЕУ.
Тоа, исто така, може да биде знак за продлабочување на несогласувањата во владејачката Конзервативна партија, која е зад опозициските Лабуристи според анкетите пред изборите што се очекуваат подоцна оваа година.
Иако ЕУ е сè уште најголемиот трговски партнер на Обединетото Кралство и Лабуристите ветија дека ќе ги продлабочат тие односи во обид да ја поттикнат економијата доколку победат на есенските избори, преговарачите од прва рака откриваат дека близината на Британија до ЕУ може да ја отуѓи од другите партнери што тргуваат.
„Можеби имаме сојузници, но сите имаме интереси“, посочува Дејвид Хениг, директор на Европскиот центар за меѓународна политичка економија. Тој додава дека наоѓа „многу наивност“ во владините трговски кругови за време на Брегзит.
Еден близок на Баденох вели дека да се има независна трговска стратегија надвор од ЕУ значи да се биде подготвен да игра тврдоглаво и дека трговскиот секретар е подготвен да го стори тоа. Таа позиција веројатно ќе му се допадне на десното крило на Конзервативната партија, од кои многумина гласаа за Брегзит за зголемување на суверенитетот на ОК и кои нема да сакаат да се откажат од контролата преку трговски договори.
Неколку извори запознаени со ова прашање открија дека во пресрет на прекинот на разговорите, официјалните претставници на ОК стануваат сè порезервирани за справување со поширокиот договор бидејќи се фокусираат на продолжување на правилата за потекло кои се наследство од членството на Велика Британија во ЕУ.
Но, две лица блиски до преговарачкиот тим на Канада велат дека Британија не нуди ништо за возврат. Канада сака тврд рок за правилата за потекло за да ја поттикне Британија да даде приоритет на поширокиот трговски договор. Двете земји имаат стабилни односи, но тоа не значи дека Канада може да ги подарува работите бесплатно, изјави канадски функционер кој сакаше да остане анонимен.
Мерките на правилата за потекло влијаат на неколку индустрии, но во контекст на трговијата меѓу Обединетото Кралство и Канада тие се особено витални за автомобилскиот сектор во ОК. Канада беше осмиот најголем извозен пазар за автомобилски компании минатата година, со извоз од речиси 883 милиони долари.
Извозниците кои претходно можеа да тргуваат без царина според одредбите за правилата за потекло сега ќе бидат погодени со давачка од 6,1%, или околу 3.000 фунти по возило, проценува Здружението на производители и трговци на мотори (SMMT) во Велика Британија.
„Потенцијалните царински обврски ќе бидат значителни“, признава главниот извршен директор на „SMMT“, Мајк Хоус.
Неуспехот на разговорите во голема мера се должи на инсистирањето на Канада Велика Британија да ги релаксира своите прописи за безбедност на храната, велат изворите.
Земјоделството и прехранбената индустрија во Канада првенствено се фокусирани на извозот во САД.
Канада се надеваше дека потребата на ОК да ги прошири одредбите за правилата за потекло ќе доведе до одредена флексибилност во однос на одредени видови извоз. Но, според извори запознаени со позицијата на Лондон, ова е црвена линија што владата не сака да ја премине.
„Одлуката на Канада да не ги пренесе овие правила за потекло ќе ги зголеми трошоците за трговија и ќе им наштети на бизнисите од двете страни на Атлантикот“, соопшти британското Министерство за бизнис и трговија.