2 мај, 2024
ПочетнаЕКОНОМИЈАСАД и Иран се во спор околу тоа кој ќе го контролира...

САД и Иран се во спор околу тоа кој ќе го контролира пазарот со фстаци

Нафтата и нуклеарното оружје не се единствените области во кои САД и Иран имаат конфликт, пишува „ВВС“ во својата анализа. Двете држави се борат да го контролираат пазарот на фстаци.

Соединетите Држави и Иран веќе една деценија доминираат во трговијата на овој производ – заедно тие растат меѓу 70% и 80% од годишните реколта на фстаци. Меѓутоа, во последните четири години, иранските производители биле под притисок од санкции, должности и други мерки кои го блокираат нивниот пристап до меѓународните финансии. Увозот на фстаци од Иран во САД подлежи на царински давачки од 241%.

Фстакот не е всушност на листата на забранети производи, но фармерите страдаат од рестрикциите од светската банка, пишува „ВВС“. Меѓутоа, со укинувањето на ограничувањата во 2016-та година, иранската фстак почна да ги освојува меѓународните пазари.

Новите закани од американскиот претседател Доналд Трамп да се откажат од договорот веќе се идентификувани од иранските производители како „нелојална конкуренција“.

Одгледувањето на фстаци датира со векови во Иран. Во САД, првите плантажи се појавија во 1930-тите со семиња од Иран. Бумот на индустријата надвор од океанот доаѓа со првата криза во односите меѓу САД и Иран во 1979-та година. Пазарот на САД се шири и се повеќе и повеќе земјоделци почнуваат да растат фстаци. Главниот дел (90%) од плантажите се во Калифорнија.

Во 2014-та година, лошото време во САД ја уништува културата. Продажбата на фстаци во земјата во 2015-та година се проценува на околу 1,4 милијарди долари.

Еден од најбрзо растечките пазари на фстаци е Кина – меѓу 2008-ма и 2013-та година извозот од САД во азиската земја пораснал за 146%. Поради сушата во Калифорнија во 2014-та година, цената на фстакот значително се зголемува – од 3 долари за 453 грама на 5 долари. Во исто време, жетвата во Иран е одлична и производителите можат да понудат фстак за 0,20 долари на кинескиот пазар.

Ситуацијата за американските производители веќе се подобрува, но Иран има подобра географска позиција. Не само што ова е позитивно за иранските производители – во Европа, на пример, тие се обложуваат на подобариот вкус што го имаат нивните производи.

Цените на фстаците почнаа да растат на глобално ниво во 2002-та година како резултат на потрагата по здрав начин на живот.

НАЈНОВИ ВЕСТИ

ХОРОСКОП