Google вели дека новата алатка за вештачка интелигенција на нивниот пребарувач ќе го подмлади интернетот. Други предвидуваат апокалипса за веб-страниците. Едно е јасно: сегашното поглавје од онлајн историјата се приближува кон својот крај. Добредојдовте во „машинскиот веб“.
Вебот е изграден врз едноставна зделка – веб-страниците им дозволуваат на пребарувачите како Google да ја голтаат нивната содржина, бесплатно, а Google Search ги испраќа луѓето на веб-страници во замена, каде што читаат вести, купуваат работи и гледаат реклами. Така заработуваат повеќето страници.
Се проценува дека 68% од интернет активноста започнува на пребарувачите, а околу 90% од пребарувањата се случуваат на Google. Ако интернетот е градина, Google е Сонцето што ги остава цвеќињата да растат.
Овој аранжман се одржал цврсто со децении, но навидум мала промена ги убеди некои дека системот се распаѓа. Наскоро ќе видите нова алатка за вештачка интелигенција на Google Search. Можеби ќе ви биде многу корисна. Но, ако предвидувањата на критичарите се остварат, тоа ќе има и сеизмички последици за интернетот. Тие создаваат слика каде што квалитетните информации би можеле да станат сè поретки онлајн и голем број луѓе би можеле да ги изгубат своите работни места. Оптимистите велат дека наместо тоа, ова би можело да го подобри деловниот модел на веб-страните и да ги прошири можностите за наоѓање одлична содржина. Но, за подобро или полошо, вашите дигитални искуства можеби никогаш повеќе нема да бидат исти.
На 20 мај 2025 година, извршниот директор на Google, Сундар Пичаи, излезе на сцената на годишната конференција за развивачи на компанијата. Помина една година од лансирањето на AI Overviews, одговорите генерирани од AI што веројатно сте ги виделе на врвот на резултатите од пребарувањето на Google. Сега, рече Пичаи, Google оди понатаму. „За оние кои сакаат целосно искуство со пребарување со AI, воведуваме сосема нов AI режим“, рече тој. „Тоа е целосно преосмислување на пребарувањето.“
Можеби сте скептични по години возбуда за AI, но ова, за сега, е вистинската работа.
Ако Google го направи AI Mode стандарден во неговата сегашна форма, тоа ќе има катастрофално влијание врз интернетот – вели Лили Реј.
Луѓето го користат Google Search пет трилиони пати годишно – тој го дефинира обликот на интернетот. AI Mode е радикално отстапување. За разлика од AI Overviews, AI Mode целосно ги заменува традиционалните резултати од пребарувањето. Наместо тоа, четбот ефикасно креира минијатурна статија за да одговори на вашето прашање. Додека го читате ова, AI Mode се воведува кај корисниците, појавувајќи се како копче на пребарувачот и апликацијата на компанијата. Засега е опционален, но раководителката на Google за пребарување, Лиз Рид, го кажа тоа јасно кога ја лансираше алатката: „Ова е иднината на Google Search“.
Еве го проблемот што го предвидуваат критичарите – AI Overviews веќе испраќа многу помалку сообраќај до остатокот од интернетот, а многумина се плашат дека AI Mode би можел да го засили тој тренд. Ако ова се случи, би можело да го уништи бизнис моделот што ја поттикнува дигиталната содржина во која уживате речиси 30 години.
„Ако Google го направи AI Mode стандарден во неговата сегашна форма, тоа ќе има катастрофално влијание врз интернетот“, вели Лили Реј, потпретседател за стратегија и истражување за оптимизација на пребарувачи (SEO) во маркетинг агенцијата Amsive. „Тоа сериозно ќе го намали главниот извор на приходи за повеќето издавачи и ќе ги дестимулира креаторите на содржини кои се потпираат на органски сообраќај за пребарување, што е милиони веб-страници, можеби и повеќе. Google ја држи целата моќ.“
Google вели дека овие загрижености се претерани. Всушност, компанијата верува дека AI Mode ќе го направи вебот поздрав и покорисен.
„Секој ден испраќаме милијарди кликови до веб-страници, а поврзувањето на луѓето со вебот продолжува да биде приоритет“, вели портпаролот на Google. „Новите искуства како AI Overviews и AI Mode го подобруваат пребарувањето и ги прошируваат видовите прашања што луѓето можат да ги постават, што создава нови можности за откривање содржина.“
Но, Google и неговите критичари се согласуваат за едно нешто: интернетот ќе изгледа многу, многу поинаку. Следната година или приближно толку, веројатно ќе го означи крајот на една ера на интернет. Единственото прашање е како ќе изгледа нашиот свет кога ќе се смири прашината.
Жалење на издавачите
Важно е да се напомене дека интернетот не оди никаде. Платформите на социјалните медиуми се подобри од кога било. Некои популарни страници со платен систем напредуваат. Она што ќе се промени е начинот на кој луѓето наоѓаат и откриваат информации онлајн. Некои стравуваат дека „отворениот веб“ за некој е загрозен – екосистемот на слободно достапни независни веб-страници, каде што луѓето и бизнисите, честопати наречени „издавачи“, споделуваат информации, слики и видеа.
Сепак, го слушнавме ова и претходно. Насловната страница на списанието Wired објави „Вебот е мртов“ во 2010 година, но еве нè. Паметните телефони, апликациите и социјалните медиуми предизвикаа предвидувања за судниот ден за Светската мрежа. Но, по објавата на Google во мај, BBC разговараше со над десетина експерти кои велат дека AI режимот претставува невидена закана за дигиталната економија.
„Мислам дека „исчезнување“ е премногу силен збор за тоа што ќе се случи со веб-страниците“, вели Бери Адамс, основач на SEO фирмата Polemic Digital. „„Децимација“ е вистинскиот збор.“
Google не се согласува. Всушност, компанијата му кажува на BBC дека AI прегледите биле добри за вебот, а AI режимот нема да биде различен. Google инсистира дека овие функции ги испраќаат корисниците кон „поголема разновидност на веб-страници“ и дека сообраќајот е со „повисок квалитет“ бидејќи луѓето поминуваат повеќе време на линковите на кои кликнуваат.
Новиот AI режим на Google ви дава одговори, наместо само да ви дава линкови за да ги пронајдете некаде на друго место. Тука, објаснува какви би можеле да бидат последиците
Сепак, компанијата не обезбеди податоци за да ги поткрепи овие тврдења. Google има водич за AI за љубопитни издавачи, но не им даде на веб-страниците јасна слика за тоа како AI прегледите влијаат врз нив. Google не одговори на прашањата во врска со ова. И она што Google не го негира, барем не директно, е дека овие AI алатки го намалуваат вкупниот сообраќај што пребарувањето го испраќа на вебот.
Критичарите велат дека е едноставно – AI Overviews и AI Mode вклучуваат врски до извори, но ако AI ви го дава одговорот што го барате, зошто би се мачеле да кликнете?
Податоците се чини дека ја поддржуваат таа логика. Бројни анализи покажаа дека AI Overviews се чини дека го намалуваат количеството сообраќај што Google го испраќа до веб-страниците – познат како „стапка на кликнување“ – за помеѓу 30% и 70%, во зависност од тоа што луѓето бараат. Анализите, исто така, открија дека околу 60% од пребарувањата на Google сега се со „нула клик“, завршувајќи без корисникот да посети ниту еден линк.
Од наша гледна точка, мрежата напредува – Ник Фокс (Google)
Експертите веруваат дека некоја верзија на AI Mode наскоро ќе стане стандардна, а тоа би ги зголемило ефектите што AI ги има врз сообраќајот бидејќи целосно го отстранува традиционалниот список на врски.
„Очекувам дека бројот на кликови што одат од AI Mode на Google до мрежата ќе биде околу половина, а тоа е во оптимистичкото сценарио“, вели Адамс. „Мислам дека многу корисници ќе бидат задоволни од она што им го дава вештачката интелигенција. Тоа би можело да биде разликата помеѓу тоа да имате одржлив бизнис за издаваштво и да банкротирате. За многу издавачи, тоа ќе биде доста драматично.“
Не станува збор само за тоа што група блогери ќе ги изгубат своите работни места. Исто така, ќе се промени и начинот на кој самите корисници комуницираат со мрежата и како наоѓаат информации.
„Вебот е сите овие заедници на врвот на вашите прсти и тоа би можело да исчезне“, вели Жизел Наваро, главен уредник на HouseFresh, веб-страница која ги разгледува производите за квалитет на воздухот. Наваро е застапник на веб-страниците кои се чувствуваат маргинализирани од Google и таа тврди дека изворите на информации што корисниците можат да ги најдат би можеле да станат многу помалку разновидни. „Тоа е како да побарате книга од библиотекар, но тие само ви кажуваат за книгата“, вели таа. „Ова чувство дека мрежата е голема библиотека за сите нас, мислам дека е исчезнато.“
Портпарол на Google вели дека ваквите предвидувања и анализи се неосновани. Компанијата вели дека страниците можат да изгубат сообраќај од различни причини, а студиите што се занимаваат со овие проблеми честопати користат искривени податоци и погрешна методологија.
„Од наша гледна точка, мрежата напредува“, рече Ник Фокс, виш потпретседател на Google за знаење и информации, во неодамнешен подкаст. „Веројатно нема компанија која се грижи повеќе за здравјето и иднината на мрежата од Google“. Всушност, Фокс рече дека количината на содржина на мрежата пораснала за 45% во последните две години, а тоа не го вклучува спамот. „Го гледаме ова во податоците“, рече тој. „Луѓето сè уште многу активно кликнуваат на мрежата“.
И покрај овие уверувања, некои веб-страници се борат со доаѓањето на четботовите и пребарувањето со вештачка интелигенција.
Не сум загрижен во смисла дека сето ова е еволуција… Нешто ќе се случи. Но, претпоставувам дека за многу луѓе по патот, ќе биде предоцна – изјави Дама Венди Хол.
Минатата година, HouseFresh беше еден од безбројните мали онлајн бизниси кои рекоа дека биле погодени од ажурирања на алгоритмите на Google кои често го пренасочуваа сообраќајот кон големи брендови. Сега, вели Наваро, вештачката интелигенција ја зголемува штетата.
„Пред неколку недели, забележавме скок“, вели Наваро. Импресиите, бројот на пати што HouseFresh се појавува на Google Search, се во тренд на зголемување. „Но, во исто време, кликовите се во тренд на намалување. Значи, Google ги прикажува нашите линкови почесто, но никој не клика. Тоа е во корелација со AI Previews.“
Според фирмата за анализа на податоци BrightEdge, AI Previews предизвикаа зголемување на импресиите за 49% низ целиот веб, но кликовите се намалија за 30% затоа што луѓето ги добиваат своите одговори само од вештачката интелигенција.
„Google ги напиша правилата, ја создадоа играта и ги наградија играчите“, вели Наваро. „Сега се вртат и велат: „Тоа е наша инфраструктура, мрежата едноставно живее во неа“. Мислам дека тоа сигурно ќе ја уништи отворената мрежа каква што ја знаеме. Веројатно веќе го стори тоа.“
Поздравете го машинскиот веб
Најголемото влијание на AI режимот ќе биде врз искуството што го имате онлајн секој ден. Некои веруваат дека можеби сме на зората на нова парадигма, иднина што би можеле да ја наречете „машински веб“. Онаа каде што веб-страниците се изградени за AI да чита, а не за луѓето, а читањето резимеа од четботови станува примарен начин на кој консумираме информации.
Демис Хасабис, раководител на Google DeepMind, лабораторијата за истражување на AI на компанијата, во неодамнешно интервју рече дека верува оти издавачите ќе сакаат да ја внесуваат својата содржина директно во моделите на AI за да го олеснат ова, а некои можеби нема да се потрудат да ги стават тие информации на веб-страници за луѓето да ги читаат. „Мислам дека работите ќе бидат доста различни за неколку години“, рече тој.
Тоа би бил свет со одговори секогаш достапни. Но, тоа би можело да донесе и крај на некои од оние работи што го направија отворениот веб толку популарен на прво место – можноста да се падне во онлајн зајачки дупки, случајно да се најде нешто восхитувачко или да се најде нешто ново. Во интервју за подкастот Decoder, Пичаи рече дека на крајот, сè ќе се сведе на тоа што претпочитаат корисниците.
Метју Принс, извршен директор на Cloudflare, кој обезбедува мрежни услуги за речиси една петтина од сите веб-страници, предвидува поголем проблем. „Роботите не кликаат на реклами“, вели тој.
Ако вештачката интелигенција стане публика, како креаторите ќе добиваат пари? Една можност е директна компензација. „Њујорк тајмс“ лиценцира содржина на „Амазон“ за својата вештачка интелигенција. „Гугл“ му плаќа на „Редит“ 60 милиони долари годишно за обука на вештачката интелигенција за кориснички податоци. Десетици гигантски издавачи и медиумски конгломерати наводно потпишале слични договори со „OpenAI“ и други.
Но, досега, само масивни веб-страници со многу податоци ги привлекуваат овие договори. „Не мислам дека плаќањето за содржина како оваа е модел што ќе работи на обем потребен за одржување на мрежата“, вели Том Кричлоу, извршен потпретседател на фирмата за рекламна технологија „Раптив“. „Тешко е да се види како тоа би функционирало како замена за падот на кликовите“.
Ако заработувањето пари на интернет станува потешко, Адамс и другите очекуваат дека ќе има и масовен егзодус кон социјалните медиуми. За многумина, како Наваро, тоа веќе се случува.
Мислам дека тоа сигурно ќе го уништи отворениот интернет каков што го знаеме. Веројатно веќе го стори тоа – вели Жизел Наваро.
HouseFresh се насочи кон YouTube. Но, Наваро вели дека каприците на алгоритмите на социјалните медиуми се уште понестабилни, а платформите ги принудуваат креаторите да жртвуваат длабочина и детали во корист на шоуменство. „Нема стимул да се создава иста висококвалитетна содржина“, вели Наваро. „Сè станува за монетизација и транзиција, и ве принудува да информирате помалку, а да продавате повеќе“. Генерално, Наваро вели дека губењето на автономијата што ја имаа издавачите на интернет значи содржина со понизок квалитет за вас како публика.
Секако, постојат и други пребарувачи што луѓето би можеле да ги испробаат наместо тоа, иако и тие интегрираат вештачка интелигенција во своите алатки за пребарување – на пример, Microsoft вградува вештачка интелигенција во својот пребарувач Bing. Но, помалите конкуренти на Google имаат толку мал пазарен удел што е тешко да се замисли дека ќе направат некаков впечаток во економијата – и многумина додаваат свои алатки за вештачка интелигенција.
Машинската мрежа, ако работите одат таму, може да биде позатворена, помалку разновидна и во вистинска смисла, порамна за луѓето што го поминуваат своето време онлајн.
Но, некои набљудувачи не паничат. „Не сум загрижена во смисла дека сето ова е еволуција“, вели Дама Венди Хол, професорка по компјутерски науки на Универзитетот во Саутемптон и една од првите пионери кои ја дизајнираа архитектурата што беше претходник на Светската мрежа во 1980-тите. „Вештачката интелигенција сега влегува во равенката и ќе ја промени целата динамика. Не би сакала да кажам што точно ќе се случи“, вели таа. „Меѓу народот е сè уште таму и сè уште е отворен. Ако Google продолжи по овој пат, некоја светла искра ќе излезе со нов начин за заработка.
„Нешто ќе се случи.“ Но, претпоставувам дека за многу луѓе по патот, ќе биде предоцна.“
Што сакаат корисниците
Нема сомнение дека AI Mode е импресивен дел од технологијата. Тој користи „метод на раздвојување“ каде што AI го дели вашето прашање на подтеми и врши повеќе пребарувања истовремено. Google вели дека ова му овозможува на AI Mode да препорачува поразновидни извори, да дава подлабоки одговори на посложени прашања, да навлегува подлабоко – и имате можност да поставувате дополнителни прашања.
Според Google, реакциите на AI Overviews сугерираат дека AI Mode ќе биде исклучително популарен. „Како што луѓето користат AI Overviews, гледаме дека се посреќни со своите резултати и пребаруваат почесто“, рече Пичаи на конференцијата за развивачи на Google. „Тоа е едно од најуспешните лансирања во пребарувањето во изминатата деценија.“ Со други зборови, Google вели дека ова го прави пребарувањето подобро и дека тоа е она што го сакаат корисниците.
Но, тоа не е оправдување, вели Даниел Кофи, претседател на News/Media Alliance, трговска група што претставува повеќе од 2.200 новинарски и медиумски куќи.
„Ова е дефиницијата за кражба. Одговорите на вештачката интелигенција се замена за оригиналниот производ. Тие заработуваат пари од нашата содржина, а ние не добиваме ништо за возврат“, вели Кофи. „Не е работа на Google да донесува деловна одлука во име на луѓето кои ги произведуваат стоките што се продаваат.“
Проблемот, велат Кофи и другите, е што издавачите немаат избор. Внатрешните документи објавени во судска постапка покажуваат дека Google одлучил „тивко да ги ажурира“ своите правила, па учеството во Google Search значи дека веб-страниците автоматски даваат дозвола за користење содржина за вештачка интелигенција. Издавачите можат да се откажат – но само ако целосно се откажат од резултатите од пребарувањето.
Сакам да верувам дека ова не е крајот – Жизел Наваро
Портпарол на Google вели дека овие документи покажуваат рани дискусии кои не го одразуваат конечниот процес на донесување одлуки на компанијата, а издавачите отсекогаш контролирале дали нивната содржина е достапна на Google. Портпаролот вели дека Google нуди контроли што им дозволуваат на сопствениците на веб-страници да изберат да ја држат својата содржина подалеку од одговорите од AI Mode и AI Overviews.
„Одговорите на вештачката интелигенција се замена за оригиналниот производ“, вели Кофи. „Не гледам дека тоа е бизнис предлог на кој некогаш би се одлучиле доброволно.“
Во текот на изминатата година, американските судови открија дека Google управува не со еден, туку со два нелегални монополи во бизнисите со пребарувачи и дигитално рекламирање. Судовите сè уште ги утврдуваат последиците и постои реална можност за распад што би можел да нанесе сериозен удар врз контролата на Google врз мрежата. Google вели дека не се согласува со одлуките на судовите и планира да поднесе жалба. Компанијата тврди дека се соочува со огромна конкуренција, а предлозите за распад на компанијата би биле полоши за потрошувачите и би ги забавиле иновациите.
Но, влијанието на Google можеби веќе се намалува, во мали аспекти. За време на овие испитувања, извршниот директор на Apple, Еди Кју, рече дека пребарувањата на Google во Safari се намалиле за прв пат по 22 години, веројатно затоа што луѓето користат вештачки чет-ботови наместо тоа. Google издаде соопштение во кое тврди дека компанијата продолжува да забележува раст на пребарувањата, вклучително и од уредите на Apple.
Неодамнешно истражување покажа дека речиси 72% од Американците понекогаш користат алатки за вештачка интелигенција како што е ChatGPT наместо пребарувачи. „Мислам дека учите повеќе кога сами пребарувате“, вели Мајк Кинг, основач на SEO агенцијата iPullRank. „Но, многу луѓе сметаат дека не им треба сето тоа“.
Но, вештачката интелигенција може да дојде со значителни трошоци. „Ќе создаде повеќе филтер-меурчиња, бидејќи сега Google ги толкува тие информации, наместо да ви ги дава“, вели Кинг. Истражувањата за чет-ботовите со вештачка интелигенција сугерираат дека тие имаат тенденција да дејствуваат како ехо-комори. „Информациите што ги очекувате ќе бидат засилени“, вели Кинг.
Потоа, секако, постојат фундаментални загрижености за квалитетот на одговорите со вештачка интелигенција. Некои истражувања сугерираат дека халуцинациите со вештачка интелигенција се влошуваат како што се подобруваат нивните технички способности. Дури и Сундар Пичаи рече во интервју за подкаст дека халуцинациите се „вродена карактеристика“ на технологијата – иако Google ги користи своите традиционални методи на пребарување за да ги заземји одговорите со вештачка интелигенција, а компанијата вели дека точноста се подобрува. Google му кажува на BBC дека огромното мнозинство од одговорите од пребарувањето со вештачка интелигенција се фактички, а нивната точност е на исто ниво со другите функции за пребарување.
Сепак, раните грешки – како времињата кога „Прегледите на вештачката интелигенција“ на Google им кажуваа на луѓето да јадат камења и да додаваат лепак во рецептите за пица – остануваат во јавната свест. Google брза да ги поправи грешките, но во еден неодамнешен четврток во 2025 година, една година по објавувањето на „Прегледите на вештачката интелигенција“, вештачката интелигенција рече дека не е четврток и не е 2025 година.
Истражувањата сугерираат дека вештачката интелигенција може дури и да произведе ефект на ехо-комора со самите дезинформации што ги халуцинира – нешто што компјутерските научници го измислија „комори за разговор“. Портпарол на Google вели дека нивната вештачка интелигенција е дизајнирана да одговара на вашите интереси без да го ограничи она што го наоѓате на интернет.
Додека спектарот на машинската мрежа е вознемирувачки за многумина кои градат и зависат од интернет, Google има поинаква слика, жива слика. „Ќе нè видите за пет години од сега како испраќаме многу сообраќај на интернет. Мислам дека тоа е насоката на производот на која сме посветени“, изјави Пичаи за Decoder. Гугл му кажува на Би-Би-Си дека неговата визија е таква каде што вештачката интелигенција го подобрува пребарувањето, се темели на типовите прашања што корисниците можат да ги постават и на крајот ги проширува можностите за креирање и откривање содржина, иако на потенцијално различни начини.
„Нема да предвидам што ќе се случи, бидејќи, се разбира, иднината е мултифакторска“, вели Кори Доктороу, долгогодишен технолошки застапник и автор на претстојната книга „Enshittification“ за распаѓањето на онлајн платформите. „Но, ако сè уште бев некој што го цени Гугл како начин за наоѓање информации или за пронаоѓање на моите информации, би бил навистина загрижен за ова.“
Но, тој исто така смета дека ова би можело да биде момент корисниците на интернет да се залагаат за промените што сакаат да ги видат. „Ова е криза што не треба да ја оставиме да пропадне“, вели Доктороу. „Гугл е на пат да направи нешто што ќе ги налути луѓето навистина. Мојата прва мисла е „Добро, одлично. Што можеме да направиме за да го искористиме тој гнев?“ Тоа е шанса да изградиме коалиција.“
Некои не чекаат визијата на Гугл да се материјализира или регулаторите да дејствуваат. Метју Принс од Cloudflare се залага за директна интервенција. Неговиот план е Cloudflare и конзорциум од издавачи од сите големини колективно да ги блокираат пребарувачите на вештачка интелигенција, освен ако технолошките компании не платат за содржината. Тоа е смел обид да се „ресетираат нормите за тоа што е дозволено онлајн“ и да се принуди Силиконската долина да преговара за податоците што ги напојуваат нивните модели. (Гугл не одговори на прашањата за овој предлог.) „Мојата многу оптимистичка верзија“, вели Принс, „е онаа каде што луѓето добиваат содржина бесплатно, а ботовите мора да платат многу за тоа.“
Наваро вели дека е тешко да не се чувствува носталгично за она што може да се изгуби, дури и ако нешто ново и одлично може да дојде на негово место. „Таа мрежа е она што се случува кога група луѓе се поврзуваат на теми што ги интересираат“, вели таа, потсетувајќи се на шпанска страница за обожаватели што ја создала како дете за рок-групата Queen. „Почнав да барам Queen, но во тоа време немаше многу содржина за бендот на шпански. Па отидов и почнав да го создавам, додавајќи нешто на мрежата кога имав 10 години затоа што чувствував дека можам да го направам тоа.
„Сакам да верувам дека ова не е крајот.“