Кина е најголемиот производители на детски играчки во светот. Наводно, овој бизнис е создаден пред сѐ за да им се допадне на децата, но зад сцената се води вистинска борба за се поголем профит.
Децата и нивните родители едвај мислат дека симпатичните кукли или колоритните конструкции од пластични блокови што продавниците за играчки им ги нудат на клиентите се само видливиот дел од бизнисот со играчки. Потрошувачите едвај сфаќаат дека зад овие безопасни играчки се крие вистинска ценовна војна и корпоративна трка за поголем удел на пазарот.
Конкуренцијата меѓу играчите во бизнисот со играчки уште повеќе се засили со вклучувањето на големите онлајн платформи за е-трговија, вклучувајќи ја и кинеската „Temu“, според германскиот радиодифузер „ARD“.
Корпорацијата „Temu“ се соочува со обвинувања дека не ги применува адекватно стандардите и барањата за квалитет на производите што ги продава преку својата веб-страница. Европската комисија на крајот на октомври минатата година објави дека започнала истрага за наводни нерегулирани трговски практики на платформата. Стоката што ја нуди кинеската онлајн платформа „мора да ги исполнува стандардите на ЕУ и да не им наштетува на потрошувачите“, објави ЕК.
Невладината организација „Toy Manufacturers Europe“ (TIE) со седиште во Брисел, минатиот октомври на својата веб-страница објави дека 80 отсто од играчките понудени од 10 водечки онлајн продавници не ги исполнуваат безбедносните стандарди на ЕУ.
Меѓународниот главен град на играчките
Голем дел од пластичните играчки во Кина се произведени од илјадници мали и средни компании кои работат во областа Шанту во Кина. Се наоѓа во јужната провинција Гуангдонг.
За одредени надоместоци, на производителите на играчки им се дава право да ги изложат своите производи во изложбен центар на четири ката, кој има изложбена површина од околу 20.000 квадратни метри. Многу од играчките достапни во продавниците во земјите на ЕУ или на онлајн порталите за е-трговија може да се најдат таму.
Меѓутоа, во овој наводен рај за играчки не се исполнуваат желбите на децата, туку се водат напорни комерцијални преговори, се вели во извештај на германската телевизија „ARD“. Трговците на играчки на големо од целиот свет го посетуваат изложбениот центар. Ова е направено во согласност со однапред подготвен распоред.
Трговците ги избираат играчките што сакаат да ги купат. Вработените во центарот потоа ги скенираат за да ги внесат во неговиот информациски систем како стока што треба да се купи. Тие потоа контактираат со производителите на играчките избрани од трговците на мало. Потенцијалните купувачи и продавачи на детски играчки обично водат трговски преговори во канцелариите лоцирани во зградата на изложбениот центар.
Во услови на жестока конкуренција, производителите на играчки во областа Шанту се под зголемен притисок да ги намалат нивните производни цени. На пример, играчките кои се продаваат во голем број земји од ЕУ за по 20 евра може да се договорат во изложбениот центар за по 2 евра, истакнуваат претставници на индустријата.
„Кога ги носам моите деца овде, понекогаш ме прашуваат: „Тато, зошто се овие играчки толку евтини?“, изјави продавачот Тони Чен за „ARD“.
„Многу купувачи сакаат да купат играчки по пониска цена. Тогаш производителите им велат: Во ред, но ние ќе ви ги продадеме во поевтино пакување или ќе ја надоместиме пониската цена со намалување на количината на материјали (што ги користиме при изработката на играчките – забелешка на уредникот)“, вели Тони Чен.
„Temu“ ги намалува цените и квалитетот
Притисокот врз производителите да ги нудат своите производи по пониски цени се засили откако големите онлајн трговци како што е кинеската корпорација Тему интервенираа на пазарот на играчки, забележува трговскиот посредник од градот Шанту. Тој дава пример за два детски водени пиштоли. Поскапиот чини 30 евроценти на големо, а поевтиниот 10 евроценти.
„Овие играчки изгледаат исто, но во еден случај производителот користел потенка пластика и ја направил играчката со послаб квалитет за да ја намали нејзината производствена вредност. Кога ќе ја видите на слика на некоја онлајн страница за купување, нема да можете да ја препознаете. Меѓутоа, кога ќе ја допрете, можете да ја почувствувате разликата во квалитетот поради покревкиот материјал од кој е направена“, вели Тони Чен.
Кинеската корпорација за онлајн трговија „Temu“ се најде на удар на критики откако беа откриени голем број случаи во кои на потрошувачите во Европа им испраќаше производи кои се направени од толку евтини материјали што не ги задоволуваат стандардите на ЕУ, пишува „ARD“. Овие прекршувања се можни бидејќи онлајн трговците на мало испраќаат стоки од Кина директно до европските потрошувачи. Во Германија секојдневно пристигнуваат стотици илјади вакви пратки, поради што цариниците успеваат да проверат само дел од нив.
Ако некој производ се конфискува затоа што се утврди дека неговиот квалитет не ги исполнува стандардите на ЕУ, загубата за трговците на мало е минимална во споредба со можното запленување на цел контејнер со стока.
Трговците на големо кои увезуваат цели контејнери со детски играчки од Кина во Европската унија се принудени да исполнат повисоки стандарди за квалитет на нивната стока. Во спротивно, ризикуваат да им биде одземено големо количество стока, што ќе резултира со загуба од десетици илјади евра.
Во индустриската зона на кинескиот град Шанту, телевизиска екипа на „ARD“ ја посетува работилницата за производство на играчки на претприемачот Ји Фенг.
„Бизнисот одеше подобро порано. Сега, по овие ниски цени по кои сме принудени да продаваме, можеме само да профитираме од обемот на производството што го продаваме“, истакнува Ји Фенг.
Кинескиот претприемач вели дека неговите производи се наменети за пазарите ширум светот. Тој забележува дека во секоја земја важат различни стандарди за квалитет на стоката. На прашањето дали некој производ наменет за африканскиот пазар може да заврши во Европа, Ји Фан одговори: „Тоа е работа на посредниците. Тие купуваат (играчки – уред.) од нас. Во некои случаи тоа е дури и нивна деловна тајна“.
Глобалниот пазар на играчки
Прогнозите на пазарните аналитичари укажуваат дека во 2025-та година Глобалниот пазар за детски играчки и производи во категоријата „Хоби и слободно време“ ќе оствари приходи од 367 милијарди долари. Ова претставува зголемување од 5,2 отсто во споредба со 2024-та година, според компанијата за анализа на податоци „Statista“.
Значителен дел од овој пазар го имаат кинеските производители. Наспроти ова, прогнозите покажуваат дека Кина ќе биде лидер во овој сектор оваа година врз основа на привлечените приходи (73 милијарди долари).
Од своја страна, САД продолжуваат да доминираат на глобалниот пазар за детски играчки и производи од категоријата „Хоби и слободно време“ во однос на воведувањето на иновативни и технолошки напредни производи, забележуваат аналитичарите од „Statista“.