Социјалната мрежа Bluesky доживеа неверојатен раст на бројот на корисници во последните неколку недели – што се крие зад оваа миграција, и колку е виновен за неа Илон Маск?
Поддршка за Трамп, „отворена војна“ со најголемите медиуми во САД… е долга листа на потези кои ги прави првиот човек на Твитер (Х), а поради кои корисниците се одлучуваат за алтернативи на неговата социјална мрежа.
Bluesky доби повеќе од милион нови корисници по завршувањето на претседателските избори во САД.
Ајде да видиме од каде потекнува оваа социјална мрежа, за што служи и какви се нејзините врски со Илон Маск.
Исто како Твитер, само различно
Во моментот на пишување, Bluesky има нешто повеќе од 22 милиони корисници, а пред само десет дена имаше околу 16 милиони.
Во описот на оваа социјална мрежа се наведува дека тоа е „какви треба да бидат социјалните мрежи“, иако можеме да ја споредиме, на пример, со платформи како Twitter или Threads.
На оваа социјална мрежа можете да објавувате, коментирате, повторно објавувате, лајкнете… во основа, се што можете да направите на Twitter.
Главната разлика од Twitter е тоа што Bluesky е децентрализиран.
Без да навлегуваме премногу во објаснувањето, само да кажеме дека оваа разлика значи дека корисниците можат да складираат податоци на сопствените сервери, односно не мора да ги испраќаат до серверите во сопственост на самата компанија, како што е случајот со Twitter.
Сега доаѓа делот каде Bluesky е сличен на Twitter – основач на оваа социјална мрежа е Џек Дорси, поранешниот шеф на Twitter кој ја создаде, иако од мај 2024 година тој повеќе не е вклучен во работата на платформата, туку главно се води од извршниот директор Џеј Грабер.
Bluesky започна да се развива во рамките на Twitter во 2019 година, за да стане независен во 2022 година кога Маск го купи Twitter.
До февруари 2024 година, можевте да се придружите само доколку добиете покана, а во последните месеци има нагло зголемување на корисниците.
За ова многу придонесе забраната на Twitter во Бразил, бидејќи во неделата потоа Bluesky доби 2,6 милиони нови корисници, од кои дури 85% беа од таа јужноамериканска земја.
Потоа, за само еден ден во октомври, Bluesky доби 500.000 нови корисници, во моментот кога Илон Маск навести дека правилата за блокирани сметки на Twitter може да се променат.
Како што можеме да видиме, многумина што отишле на Bluesky всушност мигрирале од Twitter, но покрај оние кои биле „принудени“ на тоа, добар дел од корисниците доброволно решиле да го затворат својот Twitter профил бидејќи не им се допаѓала содржината која се појавува на платформата.
Во најголем дел, оние кои го сторија тоа јавно зборуваа против желбата на Илон Маск да го поддржи Доналд Трамп на изборите, и следствено да наметне наратив што ќе му даде на Трамп поголеми шанси.
Поддршката на Маск за Трамп не беше единствената причина за преминот од Twitter на Bluesky. Одредени медиуми, како што е британскиот Гардијан, ја напуштија социјалната мрежа на Маск, наведувајќи дека „X стана токсичен“ (што и да значи тоа за нив).
Кој плаќа за тоа?
Да, идејата за децентрализирана социјална мрежа е убава и ако ја однесеме до крајност, ќе завршиме со нешто што се вика Fediverse, чии поддржувачи сметаат дека еден профил за сите социјални мрежи би бил доволен. Ајде да видиме како се финансира Bluesky, нели?
Досега, луѓето кои го водат Bluesky рекоа дека не сакаат платформата да се финансира како повеќето други – од рекламирање. Најмногу добивале пари од инвеститори, натпревари и слично.
Ова не помина лошо бидејќи собраа десетици милиони долари, но сега кога бројот на корисници значително се зголеми, се поставува прашањето како оваа социјална мрежа ќе заработи.
Нивниот план звучи благородно – рекоа дека планираат да заработат од корисници, односно од платени услуги кои би биле нешто како персонализирано корисничко име или некои други работи кои би биле ексклузивни за оние кои плаќаат.
Не звучи лошо, но прашање е колку е одржливо. Можеби Bluesky ќе прибегне кон работи како месечна претплата или слично.
Меѓутоа, кога зборуваме за проектите и идеите на Дорси, мораме да запомниме една работа – додека Маск не го купи, Twitter всушност оствари профит само двапати откако неговите акции беа достапни за јавно тргување.
Пред некој да скокне и да го прогласи Bluesky за вистински ривал на гигантите како Threads или Twitter, да се потсетиме на слични бомбастични најави на кои немаше толку светла иднина.
Последната во низата социјални мрежи кои беа „убијци на Twitter“ е Мастодон – добро обмислен, но сепак многу далеку од тоа да биде сериозна закана за оваа платформа.
Се разбира, има причини за сè, така што е толку јасно што е доста тешко да му парирате на најбогатиот човек на светот во кој и да е бизнис на кој сака да се посвети, а тоа ја вклучува и тешката медиумска машинерија што Twitter стана под палката на Маск.
Маск не само што платил многу пари за Twitter, туку очигледно има идеи на кои не им се ни гледа крајот, односно никој нема поим во што Маск ќе ја претвори социјалната мрежа со која располага. Една од неговите понови објави е поврзана со ова.
Со оглед на тоа колку е активен на Twitter, како и колкава корист му носи тоа (не зборуваме само за пари, туку она што е можеби уште поважно – влијание), малку е веројатно дека Маск во секое време ќе се откаже од таков вреден ресурс наскоро како што е оваа платформа.
Сè на сè, некој заклучок би бил дека Bluesky има уште многу да „лупи“ додека не го пристигне Twitter (370+ милиони корисници), но сите оние кои мислат дека небото е посино каде што го нема Илон Маск сега имаат друга алтернатива.