28 април, 2024
ПочетнаТЕХНОЛОГИЈАFinancial Times: Дали вештачката интелигенција може да ги замени новинарите

Financial Times: Дали вештачката интелигенција може да ги замени новинарите

Медиумите бараат алатки за вештачка интелигенција (AI) за да ги намалат трошоците и да ја надополнат содржината, но и покрај технолошкиот напредок, вештачката интелигенција веројатно нема да ги замени луѓето во работни места каде се потребни нијанси, пишува денес Financial Times (FT).

Весникот вели дека брзо развивачката вештачка интелигенција (AI) веројатно нема целосно да ги замени традиционалните медиуми и новинари, но се предвидува дека во голема мера ќе влијае на одговорностите и работата на новинарите, радиодифузерите, креативците и огласувачите, носејќи ја толку посакуваната брзина и ефикасност.

Вештачката интелигенција станува достапна во време кога медиумските компании, особено издавачките куќи, се принудени да ги затегнат ремените и да направат масовни отпуштања бидејќи растот на компаниите за дигитално рекламирање како Meta и Google влијаеше на глобалниот пад на приходите на групацијата весници.

Се чини дека многумина ја гледаат технологијата како решение: медиумските групи ги зголемуваат инвестициите во вештачката интелигенција иако се принудени да ги намалат трошоците. Во 2022 година, глобалниот пазар за вештачка интелигенција во медиумите и забавата се проценува на речиси 15 милијарди долари и се предвидува да расте со сложена годишна стапка на раст од 18,4 отсто помеѓу 2023 и 2030 година, според Grand View Research.

Мајкл Сали, партнер во британската адвокатска фирма TLT, вели дека медиумските компании користат алатки за вештачка интелигенција за да се истакнат и да останат релевантни на пазарот кој постојано се менува.

Во медиумите, главните случаи за употреба на вештачката интелигенција вклучуваат генерирање текст и слики, како и уредување и истражување со помош на вештачка интелигенција, според ФТ.

Експертите сугерираат дека најчесто ќе се користи за оптимизирање на производствените процеси и преземање на мачни задачи, како што се идентификување на главните точки на статијата за пишување наслови или користење на технологијата говор во текст за да се заштеди време при пишување, титлување, преведување.

„Работните места со кои е поверојатно да ги извршува вештачката интелигенција вклучуваат уредување и пишување текстови, бидејќи генеративната вештачка интелигенција е веќе релативно силна во овие домени“, сугерира Равит Дотан, етички консултант и истражувач на вештачка интелигенција.

Во меѓувреме, додава весникот, развојот на генеративната вештачка интелигенција и сè помоќните големи јазични модели (LLM) кои можат, меѓу другото, да генерираат текст од огромни збирки на податоци, значи дека некои медиуми го истражувале генерирањето и дистрибуцијата со помош на вештачка интелигенција. Таквото „автоматизирано новинарство“ има потенцијал да ја наруши традиционалната улога на новинарите.

„AI веќе широко се користи кога станува збор за пишување написи“, вели Оливер Лок од лондонската адвокатска фирма Farrer & Co. Тој укажува на написите објавени од Sports Illustrated. Во случаи кога се достапни структурирани податоци – на пример, со спортска статистика или финансиски резултати – вештачката интелигенција лесно може да го трансформира ова во наратив за вести, вели Даниел Чазен од Verbit, видео и аудио транскриптор базиран на вештачка интелигенција.

Меѓутоа, каде што е потребно собирање вести на терен или посложени и раскажување приказни vo нијанси, вештачката интелигенција е несовршено решение – може да помогне наместо да ги замени постоечките улоги. Рајвиндер Јагдев, партнер во специјализираната фирма за судски спорови за интелектуална сопственост, Powell Gilbert LLP, цитира неодамнешен сегмент на Sky News каде што репортер се обидел да користи генеративна алатка за вештачка интелигенција за да планира, скриптира и креира ТВ вести: квалитетот бил слаб и бил потребен тим од новинари да ја завршат работата.

Јагдев верува дека на „кратко до среден рок“ алатките за вештачка интелигенција најверојатно ќе се користат за да се надополнат постоечките работни текови наместо да работат независно како „робо-новинари“, но до тоа може да се дојде во иднина.

Во снимањето филмови, игрите и рекламирањето, генеративната вештачка интелигенција е сè поприсутна во креативните процеси. Исто така, сè повеќе се користи за да се подобри корисничкото искуство, да се направат персонализирани препораки за вести или, при рекламирањето, да се помогне да се прикажуваат реклами во вистинско време до вистинскиот корисник.

Мета и Google веќе нудат алатки кои можат да им помогнат на трговците да генерираат и подобро да ги насочат рекламите кон корисниците на социјалните медиуми во реално време. Постојат стравувања дека тоа би можело да ја намали или елиминира потребата од рекламни креативци, како и персоналот на агенцијата да дава совети како ефективно да се пласираат реклами.

„Замислете ниво на персонализација слично на TikTok, но проширено низ поширок опсег на вертикали и индустрии“, вели Џоел Хелермарк, основач и извршен директор на AI копилот и платформа за учење Sana.

Но, спроведувањето на вештачката интелигенција во медиумите сè уште се соочува со многу предизвици. Технологијата за генеративна вештачка интелигенција останува склона кон „халуцинации“ – генерирање неточни или лажни информации. Користењето на застарени или пристрасни бази на податоци за обука за LLM може да го продлабочи потенцијалот за дезинформации. Алатките за вештачка интелигенција, исто така, може да се користат намерно на злонамерен начин за создавање лажни видеа од луѓе или за манипулирање со мислењето.

„Ако проблемот со неточностите продолжи, може да има зголемена побарувачка за проверувачи на факти, а нивната работа може да биде попредизвикувачка и поважна од кога било, бидејќи интернетот е преплавен со се повеќе лажни информации генерирани од вештачката интелигенција“, вели Дотан. „Компаниите и владите треба да бараат од медиумите да ја означат нивната содржина на таков начин што читателите можат да потврдат што навистина доаѓа од нив“, додава таа.

Некои тврдат дека врските со самите новински организации би можеле да помогнат во решавањето на проблемот. „Од перспектива на општествениот интерес, може да има смисла за LLM да постигнат некаков договор со големите медиумски издавачи што ќе им овозможи на софтверските компании да користат доверлива содржина за да ги обучуваат своите системи“, вели Фарер.

Тој забележува дека Le Monde и Prisa Media склучиле еден таков договор со OpenAI, додека New York Times ја тужи групата за вештачка интелигенција за да ја спречи да ги обучува своите LLM за податоци од весници.

Во меѓувреме, еволуцијата на генеративната вештачка интелигенција покренува прашања за авторството, предизвикувајќи загриженост за заштитата на авторските права и сопственоста на интелектуалната сопственост на содржината генерирана од вештачката интелигенција. „Како што алатките за вештачка интелигенција стануваат пософистицирани и се способни да генерираат содржина без никакво поттикнување, што се случува тогаш?“, вели Јагдев. „Дали авторот е лицето кое прв ја иницијализираше алатката за вештачка интелигенција или можеби креаторот на алатката за вештачка интелигенција – на пример OpenAI, Microsoft, Google – или можеби дури и самата алатка за вештачка интелигенција“, додава тој.

Ваквите сиви зони може да доведат до нови занимања, како што се етичките менаџери, одговорни да обезбедат содржината генерирана од вештачка интелигенција да се придржува до етичките норми, вели Хелермарк.

Рафи Азим-Кан, експерт за европско дигитално право во адвокатската фирма Crowell & Moring, вели дека вештачката интелигенција претставува „егзистенцијална закана“ за медиумскиот сектор.

Сепак, како што додава, треба да се каже дека вештачката интелигенција ќе биде можност за оние кои добро се прилагодуваат и ја користат како позитивна алатка и закана за оние кои не се прилагодуваат, кои се сторители или жртви на нејзината злоупотреба или кои ги игнорираат новите моќни закони и санкции кои се воведуваат.

НАЈНОВИ ВЕСТИ

ХОРОСКОП