Американскиот претседател Доналд Трамп ја бранеше својата одлука за воведување царини на стоки од други земји, тврдејќи дека тоа ќе ги принуди компаниите да го преместат своето производство во САД и да вратат работни места дома.
За германските компании, кои ги произведуваат своите стоки во Соединетите Држави од крајот на 19 век, овие аргументи звучат празно. Илјадници германски компании веќе имаат фабрики во Соединетите Американски Држави, што претставува 12% од странските инвестиции во земјата.
Производителите на автомобили како „BMW“ и „Mercedes-Benz“ долго време имаат фабрики во Соединетите Држави. Во 2023-та година, производителот на бонбони „Haribo“ го отвори својот прв американски погон во Висконсин, по децении увоз на своите гумени мечиња.
Многу германски компании сега ја доведуваат во прашање оваа стратегија. Неодамнешните анкети покажуваат дека германските производители се повлекуваат од инвестирање во САД, а оние што веќе имаат присуство таму се потажни во врска со својата иднина.
Германската стопанска комора редовно анкетира 6.000 германски компании со фабрики во Соединетите Американски Држави за да ги процени нивните економски перспективи. Со години, проценката на овие компании е „над просекот“, вели Фолкер Трир, раководител на одделот за надворешна трговија на комората. Но, откако Трамп го објави првиот круг царини на 2-ри април, расположението опаѓа.
„Тие одат спротивно на трендот. Бидејќи царините се отров“, вели Трир.
Наместо тоа, многу германски компании очигледно ги чуваат своите инвестиции дома. Само 19% од компаниите во Германија изјавиле дека сакаат да инвестираат во Северна Америка, што е намалување во однос на 25%, според посебна анкета спроведена меѓу 216 германски финансиски менаџери од страна на консултантската фирма „Deloitte“.
Германските компании се очигледно поподготвени да инвестираат дома откако новата влада на Фридрих Мерц положи заклетва минатиот вторник со мандат за намалување на бирократијата и намалување на цените на енергијата. Многу од нив се надеваат дека ќе имаат корист од 500-те милијарди евра што владата планира да ги позајми за да инвестира во инфраструктура во следните 12 години.
Тоа возбудување би можело да се промени во неделите пред крајот на 90-дневната пауза за царините во јули или ако Европската унија и Вашингтон успеат да постигнат трговски договор.
Во нивниот прв телефонски разговор откако Мерц ја презеде функцијата, канцеларот и Трамп „се согласија за брзо решавање на трговските спорови“, соопшти канцеларијата на Мерц.
Меѓу германските индустрии најтешко погодени од царините е автомобилскиот сектор, кој има значително присуство во САД од средината на 1990-тите, кога „BMW“ и „Mercedes-Benz“ отворија фабрики во јужниот дел на земјата. Околу една деценија подоцна, „Volkswagen“ го следеше примерот.
Лидерите на трите компании одржаа разговори во Вашингтон со надеж дека ќе ги ублажат царините. И „Mercedes-Benz“ и „Фолксваген“, кој е сопственик на „Audi“, изјавија дека размислуваат за преместување на производството на некои модели во САД, што Белата куќа го пофали овој месец како доказ дека стратегијата на претседателот функционира.
Покрај водечките производители на автомобили, десетици помали германски компании произведуваат стоки во Соединетите Американски Држави и придонесуваат кон вкупните директни инвестиции на Германија таму, кои во 2023 година ќе достигнат 657,8 милијарди долари. Ова е повеќе од три пати повеќе од износот од 193,1 милијарди долари инвестирани во Германија од американски компании во истата година.
Ова несовпаѓање сигурно ќе биде вклучено во преговорите за царините во кои учествуваат Мерц и Трамп, кој се фокусираше на трговскиот дефицит, во кој Германија продава повеќе стоки на САД отколку што купува.
„Инвестиравме повеќе, нашите компании создадоа повеќе работни места во САД отколку што американските компании создадоа во Германија. За мене, ова е најважната почетна точка кога зборуваме за правда“, вели Трир.
За германските компании, причината за воспоставување производство во САД е диктирана од фактори како што се лесниот пристап до пазарот и желбата за локално производство.
Преселбата на „Haribo“ во Висконсин е дел од промената кон стратегија фокусирана на локалниот пазар, вели Кристијан Балман, виш потпретседател во компанијата.
„Ние го следиме овој долгорочен план – без оглед на моменталната царинска политика“, рече тој.
Производителот на моторни пили и други електрични алати „Stihl“ е со седиште во југозападниот германски град Вајблинген. Но, во Вирџинија постои фабрика со децении.
„Го презедовме чекорот во 1974-та година не поради административен притисок, туку затоа што веруваме во локалното производство“, неодамна им рече на новинарите претседателот на „Stihl“, Михаел Трауб, нагласувајќи дека потегот се темелел на добра деловна смисла, а не на политика.
Овој пристап, фокусиран на локалното производство, сега му помага на „Stihl“ да избегне некои од најлошите ефекти од увозните даноци на Трамп.
„Компанијата сè уште се потпира на батерии и други компоненти што се испорачуваат во Соединетите Држави од нејзините фабрики во Европа и Бразил, што значи дека цените на некои артикли неизбежно ќе се зголемат“, рече Трауб.
„Ќе направиме сè што можеме за да избегнеме зголемување на цените. Веруваме дека царините се даноци и на крајот нашите потрошувачи ќе мора да ги платат“, додаде тој.