23 мај, 2025
ПочетнаЕКОНОМИЈАБританскиот заем ќе ни го зголеми јавниот долг, но и ќе го...

Британскиот заем ќе ни го зголеми јавниот долг, но и ќе го поттикне растот на БДП

Институтот за економски анализи Finance Think под лупа ги стави достапните информации за британскиот заем кој го договорија македонската и владата на Велика Британија.

Според информациите, Договор за рамковен или отворен заем со британската влада, според кој на располагање за користење се ставаат 5 милијарди фунти во временски период од 10 години, со кои ќе се финансираат исклучиво капитални проекти претставува во просек годишно 600 милиони евра, што е износ близок на годишниот буџетски дефицит во последните години, велат експертите од институтот. Заемот ќе има грејс период за време на изведбата на проектот, а отплатата ќе отпочне откако капиталниот проект ќе биде ставен во функција.

Од Finance Think велат дека целта на оваа анализа е да даде став за пошироките економски аспекти и реперкусии од ова стратешко партнерство со Обединетото кралство. Според нив продлабочувањето на економската соработка со Обединетото Кралство има суштинско значење за економскиот развој и интеграцијата на Македонија во пошироките глобални економски текови. 

„Историјата на билатерални односи со Обединетото Кралство веќе вклучува значителни елементи, како што се странските директни инвестиции од британски компании, кои придонесоа за отворање на нови работни места, трансфер на знаење и технологија, како и за подобрување на деловната клима во неколку сектори, вклучувајќи ги производството, енергетиката и услугите. Дополнително, трговската размена помеѓу двете земји покажува позитивен тренд, со зголемен извоз на домашни производи и услуги на британскиот пазар, а во рамки на склучениот Договор за слободна трговија по Брегзит. Оваа економска интеракција создава стабилна и продуктивна основа за понатамошно стратешко партнерство“, се наведува во анализата.

Економистите се на став дека ваквите инвестиции имаат мултипликативен ефект врз економијата, односно од една страна, тие го поттикнуваат растот на бруто-домашниот производ преку директно ангажирање на градежниот и сродните сектори, а од друга страна, поставуваат основа за зголемена продуктивност и конкурентност на долг рок.

„Инвестициите во железничката мрежа, на пример, не се само логистички подобрувања, туку и стратешки чекори за зголемување на регионалната поврзаност, ефикасноста на транспортот на стоки и луѓе, и интеграцијата со трансевропските транспортни коридори. Вложувањата во здравствени капацитети претставуваат суштински одговор на долгогодишните слабости во здравствениот систем, особено во делот на еднаков пристап до квалитетна здравствена заштита надвор од главниот град“, велат од институтот.

Сепак, од Finance Think предупредуваат дека од фискална гледна точка, ваквото отворено позајмување мора да се гледа во контекст на неколку клучни фискални ризици. Додаваат дека секое задолжување влијае врз зголемување на јавниот долг, барем на краток до среден рок. И нема економска логика да се аргументира дека јавниот долг не би пораснал.

„Според постојните плански документи, не сите инвестиции кои се најавуваат преку ова партнерство се веќе вклучени во планираните буџетски расходи. Така, на пример, единствено мапиран проект е Клиничкиот центар во Штип додека најголемата инвестиција – новата железничка пруга долж Коридорот X – не е буџетски планиран проект. Ако овие проекти не се вклучени во постојните среднорочни буџетски проекции, нивната реализација ќе доведе до поголем дефицит од планираниот, а со тоа и до повисок јавен долг. Под претпоставка дека половина од просечниот годишен износ на британскиот заем би претставувал буџетски дефицит над проектираното ниво во Фискалната стратегија, јавниот долг во 2029 година би изнесувал 65.9% од БДП, наспроти моментално проектираните 62.2%“, стои во анализата.

Експертите велат дека поволност произлегува од условите за финансирање. Доколку станува збор за проектно финансирање со релативно ниски каматни стапки и грејс периоди, тоа би било поповолно во однос на алтернативните извори на финансирање на буџетските дефицити, како еврообврзниците. Во сценарио на фискална консолидација и сведување на буџетскиот дефицит до 3% во следните 3-4 години, обемот на каматните плаќања би се намалил.

И.П

НАЈНОВИ ВЕСТИ

ХОРОСКОП