Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

ALK 7,308.06 0.08%    BESK 9,550.00 0.53%    CEVI 1,040.00 7.88%    FERS 58,000.00 -1.69%    GRNT 759.00 -2.89%    KMB 2,696.57 -0.09%    KVAS 12,000.00 9.09%    MKSD 200.00 -7.41%    MTUR 4,100.00 0%    PPIV 38,001.00 -3.07%    RMDEN15 95.00 0%    STB 915.00 0.55%    STIL 130.00 0.78%    TEL 279.00 0.25%    TNB 13,106.10 0.03%    TTK 810.00 1.23%    UNI 1,857.00 -2.26%    

КОЛУМНА: Регионална соработка – М-р Раде Чоловиќ

Време: 09:29

Датум: октомври 9, 2017

Категорија: КОЛУМНИ

Македонија главната трговија ја врши по копнен пат, со камионски превоз. Железничкиот транспорт на роба е многу мал. Главно пристаниште за увоз и извоз на роба е солунското пристаниште. Не би сакал да се навраќам на времињата кога, поради ембаргото од нашиот јужен сосед, имавме големи проблеми како држава и стопанство, но на жалост, се уште немаме алтернатива за Солунското пристаниште. Бургас односно Бугарија е далеку, Бар е релативно мало пристаниште, а со Драч имаме лоша поврзаност. Пристаништето во Драч е едно од поголемите пристаништа на Јадранското море, помало е од солунското но фактот што во Албанија на големо се градат патишта го прави се поинтересно во регионални рамки. Во 2013 година истото е дадено на концесија на странска комапнија.

Зошто го споменувам пристаништето во Драч? Затоа што сметам дека треба да стане реална алтернатива за стопанството во Република Македонија. Но од друга страна поврзаноста со република Албанија односно реализацијата на коридорот исток запад се одвива споро и оваа можност не може да се реализира. Генерално, патната инфраструктура во Република Македонија ни е на многу ниско ниво. Пред некој ден ја слушнав анегдотата дека во Македонија растојанието се мери со време: “Колку е Битола одалечена од Скопје? Два часа со кола.” Како дебарчанец одамна сум слушнал за патот на Арбор (rruga e arborit) односно за патот од Тирана до Дебар кој ќе ја доближи Тирана до Дебар на 70 километри, а потоа до Драч има уште 40-тина километри. Од македонска страна треба да се прошири и пробие патот од граничен премин Блато – Дебар до Извор (кичевско) кој е исто така околу 40-тина километри и ете сме на коридорот 8.

Зошто во насловот е регионална соработка, затоа што сметам дека е само тоа начинот кој што ќе доведе до просперитет на целиот Балкан. Европската унија пак од друга страна, во претпристапните фондови има пари за развој на земјите кандидати за членство но само треба добри проекти. Ќе се осмелам да промовирам една идеја, а таа е Република Македонија и Република Албанија заеднички, односно  партнерски, дали во форма на компанија во сопственост на двете држави или ќе се најде некој друг модалитет, да се договорат двете држави заедно (со пари од двете држави и европски пари), да го модернизираат и зголемат капацитетот на пристаништето во Драч или можеби ќе изградат ново пристаниште. Ова пристаниште ќе биде во заедничка сопственост на двете држави на период од 99 години со можност на пролонгирање на тој рок на уште 99 години и истото да биде поврзано со коридорот 8 преку Дебар од македонска страна. Односно проектот” Пристаниште” треба да го следи и проектот (со користење на предпристапни фондови) за изградба на автопатишта но и за железничко поврзување меѓу двете земји. Нема економски развој на една држава која е во регион кој е економски и политички нестабилен. Со реализација на вакви и слични бинационални и повеќенационални проекти директно ќе се влијае и на развојот на државите во целина но и на пограничните региони, а тоа ќе доведе и до рамномерен регионален развој и во секоја од земјите поединечно. Истражувајќи за оваа колумна наидов на податок дека околу 2008 година македонската влада размислувала за основање на трговска бродска флота која ќе плови по море до сите дестинации под македонско знаме. За мене тоа е одлична идеја. Како пристаништа каде би била стационирана флотата се разгледувале Драч и Истанбул. Што би значела таа флота за Македонија и македонското стопанство повеќе некој нареден пат. Зошто и како проектот за бродската флота не се реализирал незнам, но и за една таква флота поефтино е ако имаш и свое пристаниште.

М-р Раде Чоловиќ

КОМЕНТАРИ

НАЈНОВО ОД КАТЕГОРИЈАТА

  • КОЛУМНА: Предстечајно решение – Санатор

    КОЛУМНА: Предстечајно решение – Санатор

    Во една од претходните колумни кога пишував за кредитниот мораториум, пишував и за така нареченото стручно тело кое треба да биде еден вид предстечаен управник…

  • Tip of the week: Поддршка на проект или акција

    Tip of the week: Поддршка на проект или акција

    Сигурен сум дека поголемиот број од вас знаат, но за тие кои не знаат, од неодамна го лансиравме концептот за интернационализација на Прирачникот „Tip of…

  • КОЛУМНА: Аград и Биград – М-р Раде Чоловиќ

    КОЛУМНА: Аград и Биград – М-р Раде Чоловиќ

    Сакам да ви прераскажам една приказна која ја прочитав пред повеќе години во еден учебник по англиски јазик. Во времето кога градовите биле кнежевства си…

  • Tip of the week: Како требало, така ќе биде!

    Tip of the week: Како требало, така ќе биде!

    Возбуден од неодамна лансираниот концепт за интернационализација на Прирачникот „Tip of the Week“, во разговор со еден пријател, му раскажувам колку сум загрижен за тоа…

  • КОЛУМНА: Белата чума во Македонија – М-р Раде Чоловиќ

    КОЛУМНА: Белата чума во Македонија – М-р Раде Чоловиќ

    Еден мој пријател, Струмичанец на свои 49-50 години, до пред неколку години мака мачеше да најде работа. Во изминатава година без проблем  ја смени работата…

  • КОЛУМНА: Пензионерски села – М-р Раде Чоловиќ

    КОЛУМНА: Пензионерски села – М-р Раде Чоловиќ

    Веќе на двапати, во разговор со двајца различни луѓе, ми кажуваа за инженер, французин, кој што живее повремено во село Јанче. Во ова убаво горнореканско…

  • Tip of the week: Заглавени со премногу обврски

    Tip of the week: Заглавени со премногу обврски

    Многу обврски! Многу различни задачи! Многу кратко време! Дали се наоѓате понекогаш во ваква ситуација? Доколку одговорите:Постојано: тогаш нешто не е во ред! Или со…

  • КОЛУМНА: Чистотата и душата – М-р Раде Чоловиќ

    КОЛУМНА: Чистотата и душата – М-р Раде Чоловиќ

    Според насловот можеби можете да претпоставите дека оваа колумна е на тема Општата или јавна чистота. Секоја година имам чувство дека градот ни е повалкан…

  • Tip of the week: Имам идеја! И сега што!?

    Tip of the week: Имам идеја! И сега што!?

    Остварувањето на идеите, односно тестирање на некоја идеја, досега никогаш не било полесно. Сигурно повеќето од вас се нашле во ситуација каде што имале генијална…

  • КОЛУМНА: Служење воен рок – М-р Раде Чоловиќ

    КОЛУМНА: Служење воен рок – М-р Раде Чоловиќ

    Јас ја имав среќата (или несреќата) да бидам еден од оние кои бевме последна септемвриска класа во Југословенската Народна Армија (ЈНА). Среќа затоа што имам…